Mittwoch, 27. August 2014

Seltener Krankheitsfall in Neubrandenburg Junge Frau an Malaria erkrankt

http://www.nordkurier.de/neubrandenburg/junge-frau-an-malaria-erkrankt-269290108.html

Seltener Krankheitsfall in Neubrandenburg

Junge Frau an Malaria erkrankt


Eine Neubrandenburgerin hat bis Anfang August als Entwicklungshelferin in Westafrika gearbeitet. Nun erschien sie wegen starken Fiebers in der Notaufnahme des Bonhoeffer-Klinikums. Kurz darauf stand die Diagnose fest.
Eine Stechmücke der Art „Anopheles quadrimaculatus“, die Malaria übertragen kann
EPA/U.S. Centers for Disease Control and Prevention/dpaEine Stechmücke der Art „Anopheles quadrimaculatus“, die Malaria übertragen kann
Eine junge Frau aus Neubrandenburg ist an Malaria erkrankt. Die Mittzwanzigerin habe als Entwicklungshelferin in Westafrika gearbeitet und sei erst Anfang August zurückgekehrt, sagt Dr. Johannes Hallauer, Ärztlicher Direktor des Dietrich-Bonhoeffer-Klinikums. Am vergangenen Donnerstagnachmittag habe sie sich wegen Fiebers in der Notaufnahme gemeldet, bereits am Abend habe eindeutig festgestanden, dass die junge Frau an Malaria Tropica erkrankt sei. Auch wenn sie längere Zeit in Westafrika gearbeitet habe, habe man einen Bezug zur dort momentan grassierenden Ebola-Epidemie komplett ausschließen können. Sie habe sich auch nur im nicht von Ebola betroffenen Benin aufgehalten.
Die Möglichkeit, dass sich andere Menschen in der Region mit Malaria angesteckt haben könnten, sei ebenfalls auszuschließen, so Hallauer weiter. Malaria – die Krankheit wird auch Sumpffieber genannt – könne nur durch den Stich der tropischen Anopheles-Stechmücke oder durch Bluttransfusionen übertragen werden.
Behandlung jetzt in Rostock
Die Entwicklungshelferin ist mittlerweile in die Uni-Klinik Rostock verlegt worden. Dort gibt es eine spezielle Abteilung für Tropenmedizin. Zwar habe man auch in Neubrandenburg gute Möglichkeiten, solche Krankheiten zu behandeln, allerdings sei die Erfahrung der Rostocker Mediziner in diesem Bereich am größten. Diese speziellen Kenntnisse wolle man der jungen Frau natürlich zugute kommen lassen, erklärt der Ärztliche Direktor.
In der hiesigen Region treten pro Jahr nur sehr wenige Fälle von Malaria oder anderen tropischen Krankheiten auf. Die Menschen aus Neubrandenburg und Umgebung reisen nicht so exzessiv, vermutet Hallauer. In Rostock werden zurzeit aber drei Patienten stationär wegen Malaria behandelt. Das sei relativ viel, wenn man sich vor Augen halte, dass deutschlandweit jedes Jahr rund 600 Malaria-Erkrankungen auftreten. Bis zu acht Patienten sterben jedes Jahr in der Bundesrepublik an Malaria.
Der jungen Frau geht es den Umständen entsprechend gut, sie befindet sich nach Hallauers Angaben sogar auf dem Weg der Besserung – auch wenn sie noch im Krankenhaus bleiben muss. Komplikationen seien nach aktuellem Stand nicht zu erwarten.

Sonntag, 24. August 2014

The malaria mines of Venezuela

http://www.bbc.com/news/health-28689066

The malaria mines of Venezuela

Large pool of brown water with tents in the backgroundMiners sleep right next door to the standing water of the mines - perfect breeding grounds for mosquitoes
Venezuela used to be a world leader in managing malaria, but is now the only country in Latin America where incidence of the disease is increasing. Around 75,000 people were infected last year, and according to government figures, 60% of cases were in Sifontes, a tiny region of the country where gold mining - where workers drill for gold in mosquito-friendly standing water - is booming, and healthcare is scarce.
Jesus Cañas can barely speak when I ask him about the symptoms of malaria - he shivers, babbles and closes his eyes.
"The light is one of the things that I can't stand", says Cañas, 48, who's been mining for more than two decades in Bolivar, a tropical state in south east Venezuela.
Jesus is no stranger to the disease. He has been infected with malaria 54 times, he says. His wife has had it 20 times, and even his grandchildren have had it a couple of times.
Despite gaps in healthcare system, Jesus believes it is worth risking his health for the financial rewards that gold mining brings.
"Here you can earn more money than elsewhere; with just one pan (of gold) you catch in a day what you will earn with the monthly minimum wage."
Man looking at camera, intravenous drip going into his handJesus has been infected with malaria 54 times, but he won't stop his high-risk work as a miner.
From the 1960s to late 1980s, malaria was almost eradicated in this country. But because Venezuela is a tropical country, it has always had several pockets where the disease remains endemic. These areas remained under control, however only until a few years ago.
Last year, the country registered the highest number of cases of malaria in the last 50 years, with 300 out of every 100,000 people being infected.
Throughout the previous decades the average was 75 cases in every 100,000. And according to the Ministry of Health, it seems that 2014 is going to be just as bad as 2013.
Both the government and critics agree that the cause of the surge is in part due to to the boom of illegal gold mining in the region.
Mining was introduced to the area decades ago.
But in the past 20 years, thousands of miners have come from all over the continent, generating an environmental impact that helps the mosquitoes breed.
Most don't have permits to work - or even remain - in the country, causing an over population in a remote region were the access to healthcare was already scarce. Local centres don't have the capacity to cope with all the patients.
It is the surge of malaria cases in Bolivar that puts the whole country at risk, says Jose Felix Oletta, a former Health Minister who is now director of Red Defendamos la Epidemiologia (Protect Epidemiology Network).
Because of it, says Oletta, "there are other endemic regions where the mosquito can thrive again."
The Venezuelan government says around 10 people die a year from malaria, but Oletta's organisation counted 80 deaths last year.
Wild life
Rural hospital building with large handpainted sign in foregroundThe nearest hospital to the mine is always busy with people queuing to get tested for malaria
So far this year, this country of 30m people has registered more than 45,000 cases of malaria, according to government statistics.
In the wild state of Bolivar, the municipality of Sifontes is the "ground zero" of the malaria surge.
The environmental impact of mining has, as locals put it, "made mosquitoes angry."
However, the mosquitoes are not the ones to blame. The boom of illegal mines means more people eroding the rainforest, cutting trees and creating stagnant waters to extract gold. A perfect breeding grounds for mosquitoes.
Here, residents work either as miners, or as service providers to those who risk their lives at the mine.
There are shops around every corner where miners sell their gold, as well as pool bars and motels.
There is also a brand new government hospital, where every morning hundreds of ill-looking people queue to get tested for malaria.
Those who test positive receive a seven-day treatment, paid for by the government, which includes rehydration drinks to combat vomiting and diarrhoea, and pills that target the specific malaria parasite they've been infected with - vivax or falpicarum.
"Around 70% of the cases in Sifontes are vivax and the rest are falciparum," says Jorge Moreno, an entomologist who coordinates malaria research for the Bolivar's Health Ministry.
"Vivax is not fatal but has the strongest symptoms, whereas falciparum goes unnoticed but can suddenly kill you."
Treatment 'abandoned'
MalariaThis shed made of plastic bags and zinc sheeting is where miners sleep
One of the hospital's six doctors is Ralph Brown, who comes from one of the dozens of indigenous communities in the region.
"The problem is that only two days after feeling okay, patients abandon the treatment," he says.
"Then they start drinking, partying, they don't eat well, they have sex..." he says.
Many of the patients in Sifontes, however, complain that they don't always get adequate treatment - shortages of medicine all over the country are one of the effects of Venezuela's current economic crisis and this hospital is not an exception.
However, proper treatment is essential for controlling malaria.
Miners at Sifontes, VenezuelaMining for gold creates perfect conditions for malaria mosquitoes
Visiting the mine where Jesus works, it's easy to see how mosquitoes thrive here in the humidity, wildlife and mud.
The miners drill for gold in large pools of stagnant water. They often sleep right next to the mine, in sheds made of black plastic bags, with zinc sheeting for roofs.
There's garbage, and stagnant, black waters surrounding just outside every tent. When the motors from the mine are off, you can hear the mosquitoes buzz in your ear.
"I have a mosquito net," says Jesus, as he shows me the hammock where he sleeps.
"But that doesn't really avoid the bite, as you can get it any time."
Doctors say the best way to protect yourself from malaria is to use repellent, cover up and stay inside at dawn and dusk - advice Jesus and his fellow miners largely ignore.
The mining conditions, poor infrastructure, and ever-swelling numbers of people for mosquitoes to feast on, have created perfect conditions for malaria to spread.
Human intervention
close up of man's bare legs and feet in brown water, digging the mineAdvice to cover up to protect against bites is largely ignored
The government says it's doing what it can to control malaria.
Dr Armando Ortega, director of environmental health at the Institute of Public Health in Bolivar, and responsible for controlling malaria in the state, told the BBC: "Environmental conditions like rainfall, humidity and hydrostatic pressure make the mosquito well adapted to the region."
But human intervention has played a major role in the surge of malaria here, he adds.
"This is one of the biggest gold reserves in the world, which means that many people have migrated here from many parts of Latin America to become richer.
"We try to control the mosquitoes with fumigation, we give out insecticide-treated mosquito nets, and we have quick diagnosis and treatment programs."
"But we also think the solution is structural - there must be a national programme to regulate mining."
'Going backwards'
Woman at Sifontes, VenezuelaA miner here can earn in a week what an average professional in Caracas earns in a month
Critics say the government has allowed illegal mining to grow in the last 15 years.
Jose Felix Oletta was Health Minister in the 1990s, with the government party Copei which is today part of the opposition.
He is one of the main critics of the malaria surge in Venezuela.

Start Quote

As the gold price goes up, so does malaria”
Dr Armando OrtegaDirector, Environmental Health at the Institute of Public Health, Bolivar
"We're going backwards, and malaria threatens to spread to regions where the disease had been eradicated."
Perhaps unsurprisingly he lays the blame firmly at the government's door.
"They've been in power for the last 15 years, have stopped spending in health, and permitted illegality all over the country and at every level".
Nonetheless, both critics and government agree that it's the hunt for gold that causes malaria.
A miner here can easily earn as much in a week as a professional in the capital Caracas earns in a month.
As Dr Ortega puts it, "as the gold price goes up, so does malaria."

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"ON THAILAND?S BORDER WITH MYANMAR, ALSO KNOWN AS BURMA, A MALARIA RESEARCH AND TREATMENT CLINIC IS ..

http://www.ad-hoc-news.de/drug-resistant-malaria-spreads-in-southeast-asia--/de/News/38400042

"ON THAILAND?S BORDER WITH MYANMAR, ALSO KNOWN AS BURMA, A MALARIA RESEARCH AND TREATMENT CLINIC IS ..."

Drug Resistant Malaria Spreads in Southeast Asia
On Thailand?s border with Myanmar, also known as Burma, a malaria research and treatment clinic is stepping up efforts to eliminate a drug-resistant form of the parasite - before it spreads abroad. Steve Sandford reports from the Mae Sot, Thailand. weiterlesen ...


Drug-Resistant Malaria Spreads in Southeast Asia

Published August 22, 2014
On Thailand’s border with Myanmar, also known as Burma, a malaria research and treatment clinic is stepping up efforts to eliminate a drug-resistant form of the parasite - before it spreads abroad. Steve Sandford reports from Mae Sot, Thailand.

http://www.voanews.com/media/video/2424565.html

http://der-farang.com/de/pages/malaria-breitet-sich-aus-1


Malaria breitet sich aus


THAILAND: Das Gesundheitsministerium warnt vor der gefährlichen Tropenkrankheit Malaria. Von Januar bis zum 13. Juni sind landesweit 11.036 neue Krankheitsfälle festgestellt worden: 3.745 im Süden des Landes, 2.946 im Norden, 2.837 im Nordosten und 1.508 in Zentralthailand.
Der von Moskitos übertragene Erreger Plasmodium falciparum kommt überwiegend in den Grenzgebieten zu Thailands Nachbarstaaten vor. Es reicht ein einziger Stich einer Stechmücke, um sich mit Malaria zu infizieren. Die Anopheles quadrimaculatus gilt als Überträger der Krankheit, an der alljährlich nach Angaben der Weltgesundheitsorganisation WHO 500.000 Kinder sterben. Mit Sorge beobachtet die WHO die Ausbreitung der therapieresistenten Malaria in asiatischen Ländern wie Kambodscha, Thailand, Vietnam oder Indonesien. Malaria ist weitgehend eine Krankheit der Armen. Sie ist eine Krankheit der Slumbewohner, der legalen und mehr noch der illegalen Wanderarbeiter. Gegen Malaria gibt es keine Schutzimpfung. Vor Mückenstichen schützen Moskitonetze und Insektizide, zudem gibt es Prophylaxe-Medikamente.
Tipps zu Schutzmöglichkeiten vor Malaria: www.tropeninstitut.de/malaria/schutz.php.


Other research: 


MD. Hesselink has considered the ways against malaria with chlorine dioxide. He opened another avenue of research here. His reflections are worth reading. However, I should point out that the fight against malaria is closely connected with the water hygiene. Only when the water is healthy, people can be healthy . I want therefore to the new chlorine dioxide products in Pakistan point (see below). 
W.St.

http://bioredox.mysite.com/CLOXhtml/CLOXprnt+refs.htm

On The Mechanisms Of Toxicity Of Chlorine Oxides Against Malarial Parasites - An Overview

By Thomas Lee Hesselink, MD
Copyright September 6, 2007

http://www.vernisaj.com/wordpress/wp-content/chemistry/mms-mechanizm.htm

On The Mechanisms Of Toxicity Of Chlorine Oxides
Against Malarial Parasites - An Overview

By Thomas Lee Hesselink, MD
September 6, 2007


With these products you make water healthy. Water is a healthy solution! 
(W.St.)



Samstag, 23. August 2014

Ebola-Verdacht: Welche Krankheiten dahinter stecken können

http://kurier.at/lebensart/gesundheit/ebola-verdacht-welche-krankheiten-dahinter-stecken-koennen/81.189.685/slideshow

Ebola-Verdacht: Welche Krankheiten dahinter stecken könnenBeschwerden wie Fieber und Erbrechen führen schnell zum Ebola-Verdacht. Auch andere Tropenerkrankungen können Ursache sein.

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Ebola ist nicht die einzige Tropenkrankheit, die mit heftigen Fieberschüben und/oder mit Durchfall einhergeht. Patienten, die mit diesen Symptomen aus einem afrikanischen Land kommen, werden aufgrund der derzeit herrschenden Epidemie jedoch oft verdächtigt, an Ebola erkrankt zu sein. Sieben afrikanische Tropenkrankheiten, deren Verlauf ähnlich ist.

Malaria. Malaria zählt mit 200 Millionen Neuinfektionen und zwei Millionen Todesfällen jährlich weltweit zu den bedeutendsten Infektionskrankheiten. Insgesamt vier verschiedene Erreger können Malaria hervorrufen. Gefährlich ist die Malaria tropica, die für zahlreiche Todesfälle verantwortlich ist.
Denguefieber. Das Denguefieber gehört zu den am weitesten verbreiteten und am häufigsten übertragenen fieberhaften Infektionen. Vom Mittleren bis Fernen Osten, Australien und Ozeanien, Afrika und Süd- sowie Mittelamerika, vereinzelt sogar in den Südstaaten der USA erkranken jährlich mindestens 100 Millionen Menschen.
Gelbfieber. Gelbfieber wird durch Insekten wie die Gelbfiebermücke Aedes aegypti übertragen. Menschen können sich auch durch direkten Blutkontakt gegenseitig anstecken. Die Krankheit verläuft in zwei Phasen. Zunächst treten Krankheitssymptome wie Fieber, Kopfschmerzen und Übelkeit auf.

Chikungunya. Das Chikungunya-Fieber wird von Mücken übertragen. Die in Asien und Afrika weitverbreitete Krankheit verursacht Muskel- und Gelenkschmerzen und kann bei geschwächten Patienten tödlich enden. Bisher gibt es weder wirksame Medikamente noch einen Impfstoff gegen das Fieber

Cholera. Cholera ist eine bakterielle Infektionskrankheit. Der Erreger wird über den Mund und den Verdauungstrakt übertragen. Am häufigsten infizieren sich Menschen über verseuchtes Trinkwasser. Die Krankheit kommt relativ selten vor, etwa 400.000 Fälle pro Jahr

Meningitis. Als Meningitis, eine anzeigepflichtige Erkrankung, werden alle entzündlichen Vorgänge an der Haut des Gehirns und des Rückenmarks bezeichnet. Intensive Formen dieser Entzündung greifen fast immer das Herz sowie die Nerven des Gehirns und des Rückenmarks an. Die übertragbare Erkrankung äußert sich durch Kopfschmerzen, Nackensteifigkeit, Berührungsüberempfindlichkeit, Fieber, Erbrechen und Benommenheit.

Kinderlähmung. Kinderlähmung, auch Poliomyelitis, beginnt wie eine Sommergrippe und führt innerhalb von ein bis zwei Wochen zu schlaffen Lähmungen einer oder mehrerer Gliedmaßen. Je älter der Kranke ist, desto schwerer ist der Verlauf. Die Krankheit kann in seltenen Fällen sogar tödlich enden, wenn das Virus die Atemmuskulatur lähmt.

Typhus. Bei Typhus handelt es sich um eine durch Bakterien verursachte Infektionskrankheit, die besonders unter mangelhaften hygienischen Bedingungen auftritt. Die Infektion erfolgt über verunreinigte Nahrungsmittel und nicht abgekochtes Wasser. Die Behandlung erfolgt mittels Antibiotika.